В епоху масового кіновиробництва, коли загальний естетичний підхід у кіно майже відсутній, дивитися картини Кубрика — справжня насолода. Його унікальний стиль та бачення сюжету впізнається відразу та залишає враження на все життя. У день народження режисера WomanEL пропонує переглянути 5 фільмів геніального Стенлі Кубрика.
Народився Стенлі Кубрик 26 липня 1928 року в Нью-Йорку в єврейській родині. Він не отримав вищої освіти, проте отримав винятковий талант. Він заслужено вважається одним з найкращих режисерів в історії кіно. Його фільми займають свою власну нішу в кінематографічній бібліотеці, вирізняючись візуальним і тематичним новаторством.
«Доктор Стрейнджлав, або як я перестав хвилюватись і полюбив бомбу», 1964
Фільм знятий за мотивами роману про холодну війну «Червона тривога». Історія починається з моменту, коли американський генерал Джек Різник з вигаданої авіабази Берельсон наказує своїм військам завдати ядерного удару по СРСР. Це призводить до пристрасних дискусій та розбіжностей.
Уявіть собі, що зараз надворі панує Холодна війна. Навкруги вороги-комуністи або капіталісти, суспільство поляризоване, радикальне і налякане. А тепер додайте до цього закони військового часу, які дозволяють в разі потреби відправити бомбардирувальник з ядерною бомбою туди, куди заманеться командиру.
Все це без узгодження з вищим керівництвом, президентом чи Господом Богом. Саме про це Кубрик і зняв своє кіно. Але замість трагедії ми отримуємо чорну комедію, яку з роками все смішніше і смішніше дивитись…
«Механічний апельсин», 1971
Фільм заснований на романі Ентоні Берджесса «Механічний апельсин». Дія відбувається в антиутопічній тоталітарній Англії. Стрічка розповідає про повсякденне життя групи друзів на чолі із садистом Александром де Ларжем.
Вони функціонують за межами суспільно встановлених норм і вдаються до насилля та злочинів без жодних моральних пересторог. Потім настає день, коли лідера заарештовують, садять у в’язницю та використовують як піддослідного кролика, щоб спробувати зупинити злочин.
Антиутопія Стенлі Кубрика мала величезний успіх у прокаті. Але її довелося зняти з британських кінотеатрів, оскільки одночасно з виходом фільму в країні зросла кількість вбивств. Багато хто сумнівався в поганому впливі стрічки. Проте фільм мотивує до роздумів над темами влади, авторитету, свободи волі та дегуманізації.
«Сяйво», 1980
Близнюки в блакитних сукнях, Джек Ніколсон з сокирою, дитина, що катається по пустельних коридорах покинутого готелю. Цей фільм розібраний на візуальні цитати і продовжує надихати досі не лише кінематографістів, а й дизайнерів. Кращий приклад — весняна колекція 2018 року Рафа Сімонса для Calvin Klein.
Екранізація роману Стівена Кінга стала еталоном для всіх наступних фільмів жахів. Тут вам і порожній готель у глушині, і діти-примари, і сімейна драма…
«Суцільнометалева оболонка», 1987
Фільм створено за мотивами роману Густава Гасфорда «Короткочасники». Історія починається з навчання групи молодих морських піхотинців і солдатів-початківців. Вони проходять базову підготовку в тренувальному таборі в Північній Кароліні наприкінці 1960-х років. Війна у В’єтнамі вирує, і для підготовки солдатів до бою використовуються будь-які засоби, навіть найекстремальніші.
У «Цільнометалевій оболонці» Кубрик розповідає не про війну, а про жорстокість. Насильство починається у підготовчих військових таборах та супроводжується вбивствами на фронті. А закінчується тим, з якою гордістю його подають у новинах під ширмою патріотизму та національних почуттів. Але це не виправдовує безглузді вбивства, війну без особливих причин і знецінення людських життів.
«З широко закритими очима», 1999
Останній фільм майстра розповідає про кризу у стосунках подружжя. Перфекціонізм режисера призвів до того, що деякі епізоди знімалися кілька тижнів, причому це були лише прості сцени діалогів.
Дія фільму відбувається у США, але зйомки проходили у Великій Британії, тому необхідні американські вулиці були збудовані у павільйоні кіностудії. З одного боку, це атмосферний стилізований трилер, з другого — фрейдистський фільм-сон.
Це останній фільм Стенлі Кубріка, і тут режисер показав, що захоплюючою та грандіозною може бути навіть побутова пригода у простих людей. Коли фільм випускали, сюжет не розголошувався, а вся розкрутка велася на іменах режисера та акторів, тому слоган картини був: «Круз. Кідман. Кубрик».
Раніше ми розповідали про кіно з олімпійським характером: 7 надихаючих фільмів про спорт.